Loopias flyttetjeneste
Ønsker du å flytte til Loopia fra en annen leverandør kan vår support, mot en kostnad, bistå deg med flyttehjelp av nettsiden og e-posten din. For å hjelpe deg på vei har vi skrevet denne guiden som går igjennom hvilke forberedelsen du må gjøre i forbindelse med flyttingen.
Hva flytter vi?
Det er en timepris for flyttingen på kroner 1000,-. Dette inkluderer at vi flytter domener til Loopia inklusiv webfiler, databaser og e-post. Vi gjør oppmerksom på at hver adresse ikke inneholder mer enn maks 5GB data.
For databasene oppdaterer vi pekerne til å peke mot databasen hos Loopia.
Vi oppretter e-postkonto hos oss med samme passord som du tidligere har anvendt , og vi synkroniserer de meldingene du har lagret hos den forrige leverandøren.
Vi kan ikke garantere at nettsiden ser eksakt lik ut som den gjorde hos din tidligere leverandør. Dette kan skyldes at eventuelle modifiseringer for nettsiden må gjøres for å tilpasse vår serverstruktur. Vi er uansett behjelpelig med å få tilpasset dette slik at du blir mest mulig fornøyd.
Før flyttingen starter kommer vi til å skanne nettsiden med verktøyene våre for å finne eventuelle skader og infiserte koder. Dette utføres både for din og våre egen sikkerhet. Skulle denne sjekken avdekke noen form for skader som må fikses for at flyttingen skal gjennomføres koster dette kroner 500,- per time.
Hva vi trenger av deg som kunde:
Nødvendig:
- FTP-innlogging til nåværende leverandør med aksess til samtlige webfiler (FTP-server, brukernavn og passord.)
- Innlogging til PHP/MyAdmin hos nåværende leverandør eller databasen eksportert i .sql-format.
- Samtlige e-postkontoer med tilhørende passord og adresse til IMAP-server for å kunne synkronisere disse. (Servernavn, brukernavn og passord).
- Autorisasjonskode for samtlige domener. Vær oppmerksom på at det legges til en transferkostnad for mange domenenavn og at dette kan ta 3-5 dager innen det er registrert og byttet til navneserver. Disse transferkostnadene inngår ikke i kostnaden for denne flyttetjenesten.
- Samtlige domener som skal flyttes til oss må eies av samme organisasjon eller personnummer som eier kontoen hos Loopia.
- Innen flyttingen må det sikres at alle domenenavnene som skal flyttes, eies av personen / firmaet som eier kontoen.
- Zon-fil for domenet slik at vi kan legge inn underdomener, ekstern MX og mer før du bytter til våre navneservere.
Til stor hjelp:
- Innlogging til kundesone/administrasjon hos nåværende leverandør.
- SSH-oppgifter til webfiler og/eller database.
- Informasjon om hvilken CMS nettsiden er laget i og hvilken versjon.
- Eventuelle egne tilpasninger som den nåværende leverandøren har utført.
Før flyttingen er fullført
Som kunde trenger du å kontrollere at nettsiden fungerer slik den gjorde tidligere. Dette kan du gjøre ved å besøke http://nettsidensurl.loopiadns.com
Du som kunde må kontrollere at samtlige e-postkontoer finne i kundesonen.
Etter at disse trinnene er bekreftet oppdateres DNS, og det tar 1-48 timer før all trafikk peker til og går via Loopia.